Inspirationsbrev, 29. maj 2012
I det følgende kan du læse om;
1) Kan anerkendende ledelse medføre psykiske lidelser?
2) Flere sygedage i firmaer med dårligt psykisk arbejdsmiljø
3) Partnerskaber – udfordringer og dilemmaer
4) En leders ord om relationer og fælles forståelse
5) På det seneste
1) Kan anerkendende ledelse føre til psykiske lidelser?
I en ny undersøgelse (Ugebrevet A4. maj 2012) svarer mere end hver tredje lønmodtager, at de arbejder på en arbejdsplads, hvor der er indført såkaldt anerkendende ledelse, der kort sagt betyder, at ledelsen fokuserer på det positive og konstruktive på arbejdspladsen.
I undersøgelsen svarer 29 procent af de ansatte, hvor anerkendende ledelse er indført, at det har gjort det mere acceptabelt at være kritisk over for chefen. 61 procent svarer, at den anerkendende ledelse hverken har gjort det mere eller mindre acceptabelt, mens fem procent svarer, at det er blevet mindre acceptabelt.
Rasmus Willig, lektor ved Institut for Samfund og Globalisering på Roskilde Universitet, hæfter sig ved, at to ud af tre ikke mener, det er blevet mere acceptabelt at ytre sig kritisk, efter anerkendende ledelse er blevet indført på deres arbejdsplads. »Hvis man ikke kan komme ud med sin kritik, retter man kritikken mod sig selv. Kritikken laver altså en uvending, hvor man gør strukturelle problemer til personlige problemer,« siger han. Endvidere at udbredelsen af den anerkendelse ledelse kan være en del af forklaringen på, hvorfor mange danskere får psykiske lidelser. En diskussion værd hos Jer?
2) Flere sygedage i firmaer med dårligt psykisk arbejdsmiljø
Der har i den senere tid igen været fokus på hvordan det psykiske arbejdsmiljø påvirker sygedage. En stor undersøgelse (FTF) har netop vist at en fjerdedel af alle sygedage skyldes dårligt psykisk arbejdsmiljø. Uanset om du er en eller mange i virksomheden, ved vi at ved god trivsel, arbejder vi bedre og mere fokuseret, samt har det bedre med os selv og vores omgivelser. FTF foreslår at arbejdsmiljøloven skal sidestille det psykiske arbejdsmiljø med det fysiske. Den enkelte arbejdsplads skal sikres adgang til uafhængig rådgivning, og der skal være skærpede krav til virksomheders egen indsats. Interessant at se, hvad der sker på dette område.
3) Partnerskaber – udfordringer og dilemmaer
Mange virksomheder har i dag partnerskaber. Det kan give mange diskussioner og udfordringer. En særlig måde at arbejde sammen med andre på. På baggrund af nogle opgaver i disse virksomheder har jeg skrevet i Erhvervsavisen. Den og en ny klumme om leders budskaber kan læses på www.relazion.dk.
4) En leders ord om relationer og fælles forståelse
En leder i Mærsk sagde forleden, at lederskabet afhang af 2 ting. Den ene var kvaliteten af relationen mellem leder og medarbejder, den anden var alignment. Den fælles forståelser af strategien og tænkemåder. Var dette godt, kunne man komme langt med en åben dør og en kop kaffe!
5) På det seneste
Supervision i Ringsted Kommune, foredrag om trivsel og god kommunikation, eksamensopgave i leders strategiske kompetenceudvikling på HR akademiuddannelse, klumme om leders budskaber, løbende debatmøder i to HR netværk om disses udfordringer samt ledersparring og trivselsrådgivning i diverse firmaer, fra 1 til mange ansatte. Se referencer og resultater på www.relazion.dk.
Nyd tiden. Den kommer ikke igen.
God sommer. Mange Hilsner fra Lone
Lone Carmel
2147 1088